K vytvoření tohoto programu nás přímo vybízí umístění naší mateřské školy, která leží na okraji městského lesoparku a její zahrada je tedy značně rozlehlá a je částečně zalesněna.
Máme ideální podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu a umožňujeme tak dětem získání dílčích dovedností, hodnot a postojů ve všech oblastech.
Dítě a jeho tělo
překonávání překážek s pohybovým vyžitím ve volném prostoru (na zahradě)
využívání smyslů při vnímání přírody
vědomé přizpůsobení se podmínkám terénu a počasí
správné oblékání
uvědomění si, co je zdravé a co ne, co je bezpečné a co ne
uvědomění si reakce vlastního těla (zadýchání se, tlukot srdce)
rozeznávání zvuků, barev, tvarů
manipulace s různými přírodninami
Dítě a jeho psychika
popisování smyslových vjemů, zážitků, pocitů
popisování pozorovaného děje, formulace otázek
při spolupráci ve skupině schopnost domluvit se, vymyslet strategii
rozšiřování slovní zásoby o nové pojmy a názvy živočichů, mláďat, rostlin, počasí apod.
přirozená komunikace při volné hře venku
využití přírodnin k výtvarnému, hudebnímu, pohybovému vyjádření estetických zážitků
prohlížení encyklopedií a atlasů o přírodě
vyprávění, kdy vypravěčem může být zvíře, kámen, strom (vcítění se do vyprávějícího)
přirovnání k živočichům nebo rostlinám a hledání společných rysů a vlastností (skáče jako srna, mlčí jako ryba, má sluch jako rys apod.)
Dítě a ten druhý
hraní her v přírodním prostředí k posílení vztahů mezi dětmi i jejich vztahu k prostředí
rozvoj prosociálních vztahů (neutíkat pomalejším, pomoci něco nést, pozdravit známé kolemjdoucí)
posilování ohleduplného chování (nešermovat klacky, neházet kameny, neplašit zvěř, nešlapat na broučky)
respekt k pomalým a méně obratným kamarádům
dramatizace her a situací s vyžitím personifikace zvířátek, které budou pomáhat řešit mezilidské vztahy
Dítě a společnost
rozvoj společenského soužití a spolupráce (např. setkání s myslivcem)
vytváření aktivního postoje ke světu (vadí nám nepořádek kolem, co mohu udělat, aby tu nebyl?)
poznávání jiných kultur (např. přes národní stromy či zvířata)
četbou o kulturách přírodních národů nebo prohlížením encyklopedií a atlasů se děti dozvědí o exotických zemích a jejich přírodě
hledání motivů přírody v lidové písni (např. kolik je písní o vodě)
Dítě a svět
vytvoření kladného vztahu k okolí školky, zahradě, parku, lesu
stavba domečků, přehrad, zahrádek z přírodního materiálu
sledování proměn přírody v různých ročních obdobích
zjištění, že se roční období opakují a je nutné se na ně připravit
Vzhledem k tomu, že se jedná o program, do kterého jsou zapojeny všechny třídy, jsou jeho součástí společné akce na zahradě, příp. ve vnitřních prostorách školy nebo v okolí školy.
Pro děti v rámci těchto akcí připravujeme úkoly propojené ústředním tématem, jejichž plnění napomáhá rozvoji v různých oblastech, k interakci a komunikaci mezi dětmi i dospělými.
Celoškolní akce v rámci EVVO pořádané v minulých školních letech:
- Den stromů, Den Země, Den vody, Den zvířat, Den bez aut
Dnes je 30.6.2022
Svátek má Šárka
Státní svátky a významné dny na dnešek:
Státní svátky a významné dny na zítřek:
Návštěvnost:
ONLINE: 2
DNES: 144
TÝDEN: 631
CELKEM: 300557