Zastávka "Grafomotorická" - Uvolněná ručka, není žádná hračka'
Cílem tohoto programu je posílit a upevnit správné grafomotorické návyky ještě před vstupem do základní školy. Těchto cílů dosahujeme následujícími prostředky a metodami:
- přistupujeme k individuálním vývojovým zvláštnostem každého dítěte (postupovat podle věku a individuálních schopností každého dítěte s využíváním dětské zkušenosti s výtvarným materiálem)
- postupujeme dle posloupnosti grafických vzorů v souvislosti s vývojem dítěte předškolního věku (viz. obrazový materiál níž v textu)
- využíváme k uvolňování a správnému nácviku grafomotorických dovedností: různé polohy těla za dodržení správných grafomotorických zásad (vsedě, vleže, vkleče, ve stoje, vzpor klečmo, správné sezení, správná poloha papíru, správný úchop psací pomůcky)
- využívání veškerých možných pomůcek, technik a materiálů k dosažení správných grafomotorických dovedností (široké malířské štětce, houba, voskovka, tužky s výřezy, trojboké pastely a tužky, zasouvací fix, modelína, kinetický písek, keramická hmota, kamínky, knoflíky, velké korále, přírodní materiál (kaštany, kameny), kostky a stavebnice, barvy, voda (zapouštění), omalovánky, spojovačky, klubíčka, vlna, provázky, měkké míčky, plochá páska, křídy, měkký pastel, prstové barvy, hudba s využitím rytmu a tempa (rytmické kreslení), tabule a různé formáty papíru)
- zařazování uvolňovacích cvičení a her v souvislosti a návaznosti řečových dovedností dětí v předškolním věku a činnostmi ve třídě i venku v průběhu celého dne (pohybové hry, uvolňovací cviky, říkadla s pohybem, zpěv, kreslení ve stoje na tabuli, hry s hudebními nástroji, hry s lanem, skákání panáka, chůze po vyznačených trasách, překážková dráha, chůze v terénu, chůze po schodech, apod.)