Navigace
Obsah
Zastávka "Lesní" - příroda ničit se nesmí!
K vytvoření tohoto programu nás přímo vybízí umístění naší mateřské školy, která leží na okraji městského lesoparku a její zahrada je tedy značně rozlehlá a je částečně zalesněna.
Máme ideální podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu a umožňujeme tak dětem získání dílčích dovedností, hodnot a postojů ve všech oblastech.
-
Dítě a jeho tělo
-
překonávání překážek s pohybovým vyžitím ve volném prostoru (na zahradě)
-
využívání smyslů při vnímání přírody
-
vědomé přizpůsobení se podmínkám terénu a počasí
-
správné oblékání
-
uvědomění si, co je zdravé a co ne, co je bezpečné a co ne
-
uvědomění si reakce vlastního těla (zadýchání se, tlukot srdce)
-
rozeznávání zvuků, barev, tvarů
-
manipulace s různými přírodninami
-
-
Dítě a jeho psychika
-
popisování smyslových vjemů, zážitků, pocitů
-
popisování pozorovaného děje, formulace otázek
-
při spolupráci ve skupině schopnost domluvit se, vymyslet strategii
-
rozšiřování slovní zásoby o nové pojmy a názvy živočichů, mláďat, rostlin, počasí apod.
-
přirozená komunikace při volné hře venku
-
využití přírodnin k výtvarnému, hudebnímu, pohybovému vyjádření estetických zážitků
-
prohlížení encyklopedií a atlasů o přírodě
-
vyprávění, kdy vypravěčem může být zvíře, kámen, strom (vcítění se do vyprávějícího)
-
přirovnání k živočichům nebo rostlinám a hledání společných rysů a vlastností (skáče jako srna, mlčí jako ryba, má sluch jako rys apod.)
-
-
Dítě a ten druhý
-
hraní her v přírodním prostředí k posílení vztahů mezi dětmi i jejich vztahu k prostředí
-
rozvoj prosociálních vztahů (neutíkat pomalejším, pomoci něco nést, pozdravit známé kolemjdoucí)
-
posilování ohleduplného chování (nešermovat klacky, neházet kameny, neplašit zvěř, nešlapat na broučky)
-
respekt k pomalým a méně obratným kamarádům
-
dramatizace her a situací s vyžitím personifikace zvířátek, které budou pomáhat řešit mezilidské vztahy
-
-
Dítě a společnost
-
rozvoj společenského soužití a spolupráce (např. setkání s myslivcem)
-
vytváření aktivního postoje ke světu (vadí nám nepořádek kolem, co mohu udělat, aby tu nebyl?)
-
poznávání jiných kultur (např. přes národní stromy či zvířata)
-
četbou o kulturách přírodních národů nebo prohlížením encyklopedií a atlasů se děti dozvědí o exotických zemích a jejich přírodě
-
hledání motivů přírody v lidové písni (např. kolik je písní o vodě)
-
-
Dítě a svět
-
vytvoření kladného vztahu k okolí školky, zahradě, parku, lesu
-
stavba domečků, přehrad, zahrádek z přírodního materiálu
-
sledování proměn přírody v různých ročních obdobích
-
zjištění, že se roční období opakují a je nutné se na ně připravit
-
Vzhledem k tomu, že se jedná o program, do kterého jsou zapojeny všechny třídy, jsou jeho součástí společné akce na zahradě, příp. ve vnitřních prostorách školy nebo v okolí školy.
Pro děti v rámci těchto akcí připravujeme úkoly propojené ústředním tématem, jejichž plnění napomáhá rozvoji v různých oblastech, k interakci a komunikaci mezi dětmi i dospělými.
Celoškolní akce v rámci EVVO pořádané v minulých školních letech:
- Den stromů, Den Země, Den vody, Den zvířat, Den bez aut