Obsah

Zastávka "Lesní" - příroda ničit se nesmí!

K vytvoření tohoto programu nás přímo vybízí umístění naší mateřské školy, která leží na okraji městského lesoparku a její zahrada je tedy značně rozlehlá a je částečně zalesněna.

Máme ideální podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu a umožňujeme tak dětem získání dílčích dovedností, hodnot a postojů ve všech oblastech.

  • Dítě a jeho tělo

    • překonávání překážek s pohybovým vyžitím ve volném prostoru (na zahradě)

    • využívání smyslů při vnímání přírody

    • vědomé přizpůsobení se podmínkám terénu a počasí

    • správné oblékání

    • uvědomění si, co je zdravé a co ne, co je bezpečné a co ne

    • uvědomění si reakce vlastního těla (zadýchání se, tlukot srdce)

    • rozeznávání zvuků, barev, tvarů

    • manipulace s různými přírodninami

  • Dítě a jeho psychika

    • popisování smyslových vjemů, zážitků, pocitů

    • popisování pozorovaného děje, formulace otázek

    • při spolupráci ve skupině schopnost domluvit se, vymyslet strategii

    • rozšiřování slovní zásoby o nové pojmy a názvy živočichů, mláďat, rostlin, počasí apod.

    • přirozená komunikace při volné hře venku

    • využití přírodnin k výtvarnému, hudebnímu, pohybovému vyjádření estetických zážitků

    • prohlížení encyklopedií a atlasů o přírodě

    • vyprávění, kdy vypravěčem může být zvíře, kámen, strom (vcítění se do vyprávějícího)

    • přirovnání k živočichům nebo rostlinám a hledání společných rysů a vlastností (skáče jako srna, mlčí jako ryba, má sluch jako rys apod.)

  • Dítě a ten druhý

    • hraní her v přírodním prostředí k posílení vztahů mezi dětmi i jejich vztahu k prostředí

    • rozvoj prosociálních vztahů (neutíkat pomalejším, pomoci něco nést, pozdravit známé kolemjdoucí)

    • posilování ohleduplného chování (nešermovat klacky, neházet kameny, neplašit zvěř, nešlapat na broučky)

    • respekt k pomalým a méně obratným kamarádům

    • dramatizace her a situací s vyžitím personifikace zvířátek, které budou pomáhat řešit mezilidské vztahy

  • Dítě a společnost

    • rozvoj společenského soužití a spolupráce (např. setkání s myslivcem)

    • vytváření aktivního postoje ke světu (vadí nám nepořádek kolem, co mohu udělat, aby tu nebyl?)

    • poznávání jiných kultur (např. přes národní stromy či zvířata)

    • četbou o kulturách přírodních národů nebo prohlížením encyklopedií a atlasů se děti dozvědí o exotických zemích a jejich přírodě

    • hledání motivů přírody v lidové písni (např. kolik je písní o vodě)

  • Dítě a svět

    • vytvoření kladného vztahu k okolí školky, zahradě, parku, lesu

    • stavba domečků, přehrad, zahrádek z přírodního materiálu

    • sledování proměn přírody v různých ročních obdobích

    • zjištění, že se roční období opakují a je nutné se na ně připravit

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o program, do kterého jsou zapojeny všechny třídy, jsou jeho součástí společné akce na zahradě, příp. ve vnitřních prostorách školy nebo v okolí školy.

Pro děti v rámci těchto akcí připravujeme úkoly propojené ústředním tématem, jejichž plnění napomáhá rozvoji v různých oblastech, k interakci a komunikaci mezi dětmi i dospělými.

 

Celoškolní akce v rámci EVVO pořádané v minulých školních letech:

- Den stromů, Den Země, Den vody, Den zvířat, Den bez aut