A picture

Obsah

Zastávka "V cizí zemi" - anglicky mluvit líbí se mi!

Náš program výuky anglického jazyka v souladu s RVP PV respektuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a důsledně z nich vychází při plánování obsahu, forem a metod výuky.

Pracujeme zejména podle publikace, kterou vydal VÚP Praha, s názvem Průvodce metodickou výuky angličtiny v mateřské škole, ale také podle dalších vhodných materiálů.

Jazykové vzdělávání uplatňuje následující základní principy:

Schopnost porozumět – dětí rozumí základním významům mateřského jazyka dávno předtím, než jsou schopné samostatného projevu. Ze stejného principu vychází i výuka cizího jazyka v předškolním věku. Děti reagují na určitý podnět vyslovený v cizím jazyce, aniž by měly samy jakékoliv sdělení formulovat. Cizí jazyk je poté osvojován stejně přirozeně jako mateřský, děti chápou smysl celých výroků. Pedagog dále probouzí motivaci k porozumění mimikou, gestikulací, obrázky, loutkami, apod.

Využití her a pohybu – vhodné jsou metody prožitkového a kooperativního učení hrou a takovými činnostmi, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat. U dětí vzniká často největší motiv ke komunikaci právě při hře. Vhodné podmínky k výuce vytváříme tehdy, pokud jsou hry zábavné a zrušující a pokud jsou navíc koncipovány tak, aby umožňovaly všem dětem vyniknout. Pohyb je důležitým prostředkem jak k neverbální komunikaci, tak k odreagování.

Nepřímé učení – didaktika nemůže připomínat klasickou výuku se slovy jako prvky. Jazyk není pro děti oddělitelný od reality, kterou zažívají. Rády imitují hlasy z písniček a scének, napodobují postavy z příběhů a jejich způsob vyjadřování. Baví je pohádky, říkanky a hádanky, a tím i nové zvuky, které se v nich objevují. Tímto způsobem zapojují stejné rozumové oblasti, které používají k osvojení mateřského jazyka. Dochází k nepřímému, ale nejvíce efektivnímu učení.

Rozvíjení představivosti – děti prožívají scénky a příběhy naplno. Učitelé napomáhají vytvářet pohádkové prostředí. Díky vyvinuté dětské fantazii umožňuje gradování příběhů v pohádkách nebo písničkách operovat s cizím jazykem jako s jejich mateřštinou.

Aktivace všech smyslů – kognitivní vývoj dítěte stojí na zapojení všech smyslů. Mateřský jazyk si dítě osvojuje prostřednictvím vícesmyslové motivace, stejně tak musíme v předškolním věku přistupovat k předávání cizojazyčných dovedností. Při výuce jazyka navíc děti procvičují manipulační činnosti, konstruktivní a grafické činnosti, jsou využívány i smyslové a psychomotorické hry a hry hudební a hudebně pohybové.

Střídání činností – děti se soustředí jen v rámci minut, proto musí být výuka živá a prostoupená hrou a pohybem. Aktivity je třeba střídat po pěti až deseti minutách, zařazovat podle potřeby hry podněcující aktivitu dětí i činnosti zklidňující. Je vhodné uplatňovat často aktivity, které jsou dětem známé, zvyšuje se tak jejich pocit sebedůvěry a jistoty.

Upevňování – opakováním aktivit děti nacházejí potřebnou sebedůvěru. Děti potřebují potvrdit význam sdělení v cizím jazyce. Je třeba si uvědomit, že proces vstřebávání jazyka před tím, než je dítě schopné jazyk vyprodukovat, může být dlouhodobý. Případný stres z mluvení může odstranit sborové opakování písniček či říkanek nebo různé zábavné formy drilu.

Individuální přístup – pedagog musí věnovat v co největší možné míře individuální pozornost každému dítěti. Důležitou součástí procesu výuky je pochvala. Nečekáme s pochvalou na samostatný projev, dítě chválíme již za pokus nebo správnou (i motorickou) reakci.

Užití mateřského jazyka – při výuce může být buď důsledně užíván jen cílový jazyk, může však být účelně využíván i jazyk mateřský. Výhody užití mateřského jazyka při výuce jsou zřejmé – zvyšuje sebejistotu, usnadňuje čas při zadávání instrukcí, umožňuje dětem vyjádřit to, co cítí potřebu říci, ale v cílovém jazyce vyslovit nedokážou. Při užívání pouze cílového jazyka při výuce je nutné ve zvýšené míře uplatnit neverbální prostředky komunikace – gesta, mimiku, využívání názorných pomůcek a obrázků.